D vitamin og solarium
Ta sol for helsas skyld!
Kreft-forsker anbefaler solarium i vintermørket.
(Dagbladet.no): Vi nordboere kan med fordel unne oss noen minutter solarium i uka. Det er godt for kroppen, og forebygger både kreft og andre sykdommer, sier professor Johan Moan ved Radiumhospitalet og Fysisk Institutt, UiO, til Dagbladet.no.
På en stor kreftkongress, Onkologisk Forum, i Oslo torsdag holdt han et «kraftinnlegg» for sola og vitamin D:
- Sol er vår beste D-vitamin-kilde. Du må drikke mye tran for å få like mye vitamin D som fem minutter i solarium, sier Moan.
Men understreker: Sol deg med måte. Blir du brent, så øker det risikoen for hudkreft.
Kunstig sol er bra
Han sier det er en myte at solarium ikke gir D-vitaminer. Kunstig sol er like gunstig som naturlig sol.
Men vi som bor i nord har ikke tilgang på solstrålenes helsebringende virkning om høsten og vinteren. Den svake november-sola har ingen effekt, ifølge Moan. Derfor har mange av oss for lavt innhold i blodet på den mørke årstida, og blir dermed mer utsatt for infeksjoner og forkjølelse.
Han er kritisk til helse-Norges advarsler og restriktive retningslinjer for soling, og mener dette kan slå feil vei.
- Sol i moderate doser er verken farlig eller kreftfremkallende, tvert i mot, sier han.
Noen epidemiologiske studier antyder at solariebruk gir økt kreftrisiko, men like mange undersøkelser viser det motsatte.
Mer vitamin D
Moan mener vi med fordel kan få i oss mer D-vitamin enn det myndighetene anbefaler. Anbefalingen fra Sosial- og helsedirektoratet er 7,5 mikrogram om dagen, mens Moan mener dette minimum kan dobles.
Tar du solarium fem minutter to ganger i uka, får du i deg såpass at det vil kunne ha en beskyttende virkning.
- Men vi får vitamin D også fra fisk og tran?
- Ja, spiser du et måltid med for eksempel 200 gram laks eller ørret får du i deg dagsbehovet. Skal du få i deg tilstrekkelig gjennom tran må du ta 4-5 spiseskjeer om dagen. Det går også an å ta D-vitamin som kosttilskudd.
- Finnes det ikke D-vitamin i omega-3?
- Veldig mange tror det, men i mange omega-3-kapsler finnes det ikke D-vitamin. I noen produkter er det tilsatt, og da er det oppgitt på etiketten.
Moan mener det ikke innebærer noen helsefare både å spise mye fisk, ta tran og sole seg litt.
Senest i høst ble det publisert en studie i American Jurnal of Nutrition som tydet på en kreftforebyggende virkning av å ta tilskudd.
Det er mer bekymringsfullt at store deler av befolkningen sitter inne foran PC'en og Tv i stedet for å være ute, mener han.
- Menneskene ble lyse i huden da de flyttet nordover fra Afrika. Årsaken til dette: Mindre sol og behovet for D-vitamin. Hvis lite sol hadde vært sunt, ville vi fortsatt vært mørke som afrikanerne, som trenger fem ganger mer sol enn oss for å få nok D-vitaminer, sier han.
Mangel på vitamin D er knyttet til en rekke sykdommer, blant annet beinskjørhet - som det er mye av i Norden.